SEVMORPUT – IMO 8729810 i Storebælt d. 27. december 2020, på vej på værft i St. Petersborg. Sevmorput er det sidste aktive atomdrevne fragtskib.
D. 5. oktober afgik Sevmorput fra St. Petersborg mod Antarktis, med byggemoduler til Vostok Research Station på sydpolen. Efter at have passeret Ækvator mistede hun det ene skrueblad, og måtte søge ly ud for Angola, hvor dykkere har skåret det modsatte blad af skruen, for at afbalancere den. Opførelsen af den nye Vostok Station er udskudt til 2021.
Hoveddata
- Navn
- SEVMORPUT
- IMO
- 8729810
- MMSI
- 273137100
- ENI
- Kaldesignal
- UHBY
- Flag
- Rusland
- Hjemhavn
- Murmansk
- Pennant
- Type
- Containerskib
- Egenskab
- LASH carrier/container ship
- Klasse
- Service Status
- Idrift
- Byggeår
- 1988
- Byggepris
- $265 millioner
- Stenfiskernummer
- Kontrolnummer
- 840293
- Havnekending Nr.
- Register
- RUS
- AIS klasse
- Ophugget
Dimensioner
- Længde
- 228.8meter
- LOA
- 260.3meter
- Bredde
- 0
- Bredde Ext.
- 34.6meter
- Højde
- 0
- Dybgang
- 11.8meter
- Dybde
- 18.3meter
- Loadline længde
- 0
- Loadline Bredde
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Servicefart
- 20.5knob
- Fribord
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
Skrog
- Værft
- Zaliv Shipyard (Kerch, Ukrainian SSR)
- Skrog nr.
- 401
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Skrog konstruktion
- Skot
- 11
- Gennemgående Dæk
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Design
- Isklasse
- RMRS UL
- Isbrydende Kapacitet
- 1.8meter
- Bulbstævn
Maskine
- Beskrivelse
- KLT-40 atom reaktor (135 MWt)
- Effekt
- 135000KW
- HK
- Design Max Hastighed
- 20.5knob
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Atomkraft
- Brændstofforbrug
- 0
- Propeller
- 1
- Propeller Type
- 4 blade ⌀ 6.7 m
- Bovpropeller
- Bovproller Effekt
- Hækpropeller
- Hækpropeller effekt
- 0
- Ror
- Stabilisator
- Generatorer
- Nødgenerator
- Kedler
- Kedler Type
- Landstrøm
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Tovværk
- Tovender
Management
- Rederi
Federal State Unitary Enterprise ‘Atomflot’
- Rederi IMO
- Ejer
Russian Federation
- Ejer IMO
- Klassifikations selskab
- Russian Maritime Register of Shipping
- DNV GL id
- Lloys's
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Forsikrings selskab
- Station
Kapacitet
- Dødvægt
- 34615tons
- Bruttotonnage
- 38226tons
- Nettotonnage
- 11468tons
- Displacement
- 61966tons
- Lastrum
- Containere TEU
- 1324
- Container 14mt
- Kølecontainere
- Gods kapacitet
- 1*7944 3*8366 1*8352 1*4084
- Pæletræk
- 0
- Person kapacitet
- 110
- Besætning
- Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Kahytter
- Dæk med kahytter
- Køjer
- Sæder
- Kahytter med balkon
- Kahytter Typer
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- Beskrivelse
- Biler
- Trailere
- Lanemeter
- Jernbanespor
- Jernbanespor længde
- 0
- Lighters
- 11Flad bundet Pramme
- Rute
Tanke
- Tank Kapacitet
- Balasttanke
- 22895m3
- Balasttanke
- 0
- Brændstoftanke
- 0
- Brændstoftanke
- 0
- Smøreolie
- 0
- Smøreolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Frisk vand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
Udstyr
- Udstyr
- Radar
- Strømforsyning
- Elevator
- 1
- Swimmingpool
- Spabad
- Solarium
- Restauranter
- Barer
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 81
- Karakter af ankerkæder
- Cat3
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- 2*35.0 2*16.0 2*3.2 2*3.0 2*60.0 1*500
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
- Redningsflåder
- 0
- Redningsveste
- 0
- Hoved Slæbewire
- Ben
- Ben Længde
- 0
Historik
- Tidligere navne
- Tidligere ejere
- Tidligere Rederier
- Tidligere Ruter
- Tidligere Hjemsteder
- Tidligere Flag
- Tidligere Kaldesignal
- Tidligere MMSI
- Gudmor
- Søsterskibe
- Bestilt
- 30/05/1978
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 01/06/1982
- Søsat
- 20/02/1986
- Prøvetur
- Prøvetur
- Leveret
- 31/12/1988
- Døbt
- Døbt Sted
- Jomfrurejse
- Udgået
- Renoveret
- Hændelser og særlige begivenheder
- oktober 2012 - Annonceres det at skibet ville blive sendt til skrotning. december 2013 - Det besluttes at skibet skulle klargøres til drift igen. februar 2016 - Bliver skibet igen taget i brug.
- Noter
- Horn